woensdag, oktober 28, 2015

Terug op aarde

Het kan niet altijd feest zijn. Niet iedere wedstrijd kan in een PR eindigen en aan een lange reeks van wedstrijden waarin het iedere keer beter was, kwam gister een einde. Al 4 jaar houden we bij AV Pijnenburg in het najaar een testwedstrijd over 5 kilometer. Dat geeft veel lopers nog een laatste kans om de ontbrekende baanwedstrijd te lopen, waarmee ze hun "Runnerscup" vol kunnen maken. De opkomst was met 17 deelnemers best goed.

Voor mij was het al weer een jaar geleden dat ik een 5 kilometer wedstrijd gelopen had. Vorig jaar startte ik te overmoedig en moest ik dat in de tweede helft bekopen. Dat moest beter kunnen. Aan de andere kant loop ik dit moment goed, daarom vond ik dat een PR schema wel zou moeten kunnen. Met rondjes van 1:30 zou ik op 18:45 uitkomen. Dat was nagenoeg gelijk aan mijn PR van 18:46. Bovendien zijn dat makkelijk uit te rekenen tussentijden, dus het plan was snel gemaakt. Martin en Jos en misschien Bas en Titus zouden aanhaken en ik hoopte op mijn beurt weer een tijdje gegangmaakt te kunnen worden door Niek of misschien toch Jos.

Zoals zo vaak had ik voor de start het idee dat het vandaag niks zou worden, maar dat valt altijd weer mee. Al direct na de start werden de posities ingenomen. De BAAS atleten en Bart liepen weg, Ik sloot aan bij Niek en achter mij wist ik in ieder geval Martin en Jos. Ik had het idee dat Niek wat hard ging. Na anderhalf rondje wist ik dat zeker, hij liep ongeveer 1:25, dat was voor mij te hard en ik ging op zoek naar 1:30. Gelukkig kon ik dat makkelijk vinden en de eerste kilometer ging soepel in ongeveer 3:40, door de iets snellere eerste ronde). Ook in de tweede liep ik constant 1:30 naar 3:45. Ondertussen waren we een trio op een langzaam groeiend gaatje achter Niek. In de loop van de 3e kilometer moest ik harder werken en er zat een rondje van 1:31 tussen. De doorkomst van ongeveer 11:11 op 3 kilometer was nog goed, maar ik moest niet te veel gaan verliezen.

Martin nam de kop over en ik haakte aan, maar moest een rondje later toch een klein gaatje laten vallen. Ik zag dat mijn rondetijden begonnen op te lopen naar 1:35 en ook Jos ging mij voorbij zonder dat ik kon aanhaken. het werden nog drie zware rondjes waarbij alleen de laatste nog ongeveer 1:30 liep. Het lukte ook net niet om in ieder geval onder 19 minuten te blijven, want het werd 19:01. Wel mijn tweede tijd ooit.

Uitslagen testloop 5 km op 27 oktober 2015


1. Timo van Beek 16.29
2. Bart Eigenhuis 17.09
3. Maarten Haegens 17.24
4. Camiel Kruiswijk 17.25
5. Vincent Hofmann 17.57
6. Niek Visser 18.24
7. Jos Bloem 18.44
8. Erik den Oude 18.45
9. Martin Stolk 18.47
10.Richard Voorintholt 19.01
11.Bas de Bruin 19.19
12.Theo van de Beek 19.22
13.Erwin Walgers 19.44
14.Tugrul Sahin 20.06
15.Titus Blom 20.10
16.John van Dongen 22.24
17.Dick den Oude 22.47

Geen opmerkingen: