zaterdag, september 12, 2015

Gooi en Eemlandcircuit

Meestal loop ik ieder jaar een stuk of vijf baanwedstrijden van 3 of 5 kilometer. Dit jaar was dat er tot nu toe één, een 3 kilometer bij de Amersfoortse Baancompetitie. Daar had ik de gehoopte aanscherping van mijn PR niet gehaald. Gezien de tijden die ik dit voorjaar had gelopen zou het wel weer iets rapper moeten kunnen dan 10:55. Maar zou dat na de vakantie ook kunnen? Bovendien zou ik hier niet in een serie met lopers met ongeveer dezelfde tijd lopen. De kans was groot dat ik de wedstrijd alleen zou moeten doen.

In de loop van de afgelopen week bleek dat ook Martin, Bas en Niek belangstelling hadden om mee te doen. Vanmiddag verscheen ook Marcel aan de start. Maarten en Camiel van het BAAS running team waren er ook maar zouden in veel te snel zijn. Met 16 lopers was de wedstrijd in ieder geval wel goed bezet.
(foto van John)

Gelukkig was er niet al te veel vertraging in het programma en om 15:40 werden we weggeschoten. Ik wilde niet te langzaam beginnen en besloot ongeveer op de 5e plek aan te haken bij een loper van Phoenix. De eerste doorkomst was met 40 seconden hard, maar dat gebeurt wel vaker. Bij de start  riep iemand "79". Dat was dus een rondje van 1:19 en een stuk sneller dan de beoogde 1:28 of net daar onder. Het voelde ook te hard dus ik nam een beetje gas terug en kwam daardoor alleen te lopen. De 4 lopers voor me verdwenen langzaam uit beeld en in de bocht kon ik zien dat een gaatje had geslagen naar Niek, die normaliter wat sneller dan mij zou moeten zijn. Ik besloot om met een strak tempo door te lopen en hoopte op rondjes van 1:25 uit te komen. Dat was makkelijker gezegd dan gedaan als ik naar de registratie van mijn Garmin kijk. De eerste twee kilometers lukte het nog wel een beetje, In de laatste kilometer viel ik een beetje terug naar 1:30.

Het lukte net om niet gelapt te worden door Camiel en Maarten, maar in de laatste 100 meter kwam Niek nog wel voorbij. Een eindsprint zat er niet meer in. Ik had echter al 2 ronden voor het einde gezien dat een PR er wel in zou zitten en uiteindelijk finishte ik na 10:48.

Hier vind je nog meer foto's van John.

Geen opmerkingen: