woensdag, mei 13, 2015

Spannende tijden

Als hardloper ben ik (helaas) wel bekend met het fenomeen van een pijntje hier of daar. Over het algemeen is dat kortdurend, dat wil zeggen dat het na of tijdens een volgende training niet meer voorkomt. Soms is het hardnekkiger en komt er een moment dat ik besluit om iets rustiger aan te doen en als dat niet helpt, moet medische hulp worden ingeschakeld.

Ongeveer een maand geleden was mijn rechter achillespees een beetje gevoelig. Achillespeesblessures zijn berucht, dus als er daar pijntjes ontstaan, ben ik heel voorzichtig. Het leek in dit geval beperkt te blijven tot één keer, maar zo'n twee weken geleden was het er weer, nu na een training waar ik als hulptrainer heel rustig had meegelopen. Ik kon niet echt een oorzaak aanwijzen (behalve mijn PR bij de zomeravondcup). Op zaterdag was ik weer als hulptrainer actief en tijdens en na die training leek het wat erger geworden. Een goede reden om even rustig aan te doen. Gelukkig stond er voor de week daarna geen wedstrijd op het programma. Op bevrijdingsdag was er geen training, dus kon ik makkelijk rust nemen. De donderdagtraining was kort omdat een groot deel van de groep aan de start zou staan van de Eemmeerloop. Dat kwam me ook goed uit. Tijdens de training voelde ik maar heel weinig en ook een reactie na de training was beperkt, maar ik besloot wel om ook afgelopen weekend nog weer rust te houden. In deze trainingsloze dagen had helemaal geen last van de pees, zelfs 's morgens bij het opstaan. Dat was geruststellend.

Gister was de eerste echte test met een vrij lange baantraining met een flink aantal intensieve intervallen (4 x 200, 400, 600 meter). Bij de loopscholing deden we loopsprongen, dat ging niet helemaal pijnloos ("2" op een schaal van 10). Bij het lopen voelde ik soms ook een beetje. Thuis besloot ik deze keer een cool-pack te gebruiken, want mijn pees was een beetje stijf. Dat was een goed plan, want daarna was mijn achillespees "als nieuw" en vanmorgen stapte ik zonder problemen mijn bed uit. Het lijkt er op dat mogelijke problemen voor ben.

Spannend in positieve zin is de tussenstand van het klassement van de zomeravondcup. Tot mijn verrassing sta ik in de categorie 50+ op de eerste plaats.
Categ  Plts  Naam                       GbJr  14 apr  28 apr  20 mei  3 jun   
-----  ----  -------------------------  ----  ------- ------- ------- -------  --------
M50       1  Richard Voorintholt        1965    40:30   39:29                   1:19:59
          2  Eric Minjon                1963    40:17   40:06                   1:20:23
          3  Titus Blom                 1965    40:44   40:10                   1:20:54
          4  Cor van de Bilt            1964    44:42   43:17                   1:27:59
          5  Rene Rensen                1962            38:46                     38:46
          6  Anton Kiewiet              1962            40:13                     40:13
          7  Wim van den Heuvel         1963    46:11                             46:11

De verschillen zijn nog klein. Bovendien gaan de lopers die nog meer één wedstrijd gelopen hebben waarschijnlijk ook nog een rol spelen, maar dit is een leuk lijstje. Overigens staan ook andere Pijnenburgers er goed voor, bij de M40+ staat Martin nu tweede, maar op basis van de tijden die Maarten en Erik gelopen hebben zijn dat potentiële kandidaten voor het podium. Bij 45+ staat Bart ruim bovenaan, voor Jos lijkt het podium buitenbereik. Theo staat op de derde plek bij M55, maar zal flinke concurrentie krijgen. Bij M60 tenslotte, hebben Jan en Dirk op basis van hun enige wedstrijd een goed kans het podium te bereiken, maar dan mogen ze geen wedstrijden meer missen. 

Geen opmerkingen: