zaterdag, oktober 03, 2015

Clubkampioenschappen baan 2015

Iedereen die lid is van een atletiekvereniging kent waarschijnlijk het fenomeen clubkampioenschappen en veelal worden die in deze tijd van het jaar gehouden. Bij de AV Pijnenburg is dat niet anders. Sinds vorig jaar mogen recreanten, jeugd en masters allemaal op dezelfde dag aan de bak. 's Morgenvroeg de recreanten, daarna een uitgebreid programma van de jeugd met niet alleen looponderdelen maar het hele scala aan atletiek en aan het eind van de dag is de start van de 3000 meter voor de masters.

Ik mocht 's morgens al helpen met de tijdregistratie bij de recreanten en kon ze natuurlijk ook mooi aanmoedigen.

Later op de dag stond ik aan de start bij de masters. Het was maar een klein (select) groepje en deze keer alleen heren, maar gelukkig wel wat mensen waar ik me aan op hoopte te kunnen trekken.
Ik had de lat voor mezelf hoog gelegd.. Drie weken geleden liep ik een PR met 10:48, maar die race was niet goed opgebouwd, door een (te) snelle start had ik in het tweede deel te veel moeten inleveren. Nu iets rustiger starten en met Niek meelopen was de opdracht, met de bedoeling op 10:45  uit te komen. Ik zocht dus Niek en kroop er direct achter, maar er waren er meer die weer met mij wilden lopen, Zo ontstond er een groepje met Erik voorop. Daarachter Maarten, dan Niek, ik, Martin, Bas en Theo. Kees gaf de ronden tijden door. Rondjes van 86 seconden zouden me op 10:45 brengen. De eerste twee gingen goed. Niek had wel een gaatje aten vallen naar Maarten, maar dat duo zou normaliter wat te snel zijn.

De eerste kilometer lag op schema met 3:35. Maar daarna leek Niek het tempo wat te laten zakken. Ik besloot de kop maar over te nemen. Martin volgde en Niek sloot daar achter aan. Bas moest nu ook een gaatje aten vallen. Theo was er al eerder af en werd later ook door Stef ingehaald. Ik moest er steeds iets harder voor werken en de ronde tijden liepen een beetje op. In het begin was het nog 85 of 86, nu werd het 86 of 87. Maar ik zag ook dat ik een beetje buffer had en ik hoopte dat een snelle laatste ronde nog wel kon volgen. Martin en Niek konden echter ook nog steeds volgen, dus dat zou een spannende finish worden. Met nog een ronde te gaan wist ik dat een PR er in zat en ik zette nog een beetje aan. Mijn Garmin registreerde mooi dat mijn snelheid van net boven 3:35 per kilometer weer op liep naar 3:20 en later nog verder.

Later hoorde ik dat Martin er op 200 meter af moest. maar met nog 80 meter te gaan kwam Niek toch weer voorbij en hij versloeg me met 2 seconden. Later gaf hij toee dat hij me bewust de kop had opgedrongen na de eerste kilometer. Veel kon het me niet schelen met 10:42 had ik weer een mooie verbetering van mijn PR gerealiseerd.


Tijdens de wedstrijd hebben we weer een video-opname gemaakt met de fotocamera. Deze keer had ik 'm iets verder van de baan opgesteld, daardoor lijkt de beeldkwaliteit beter. Bovendien kunnen we nu zien hoe de techniek eruit ziet als je vermoeid wordt. Helaas hield de camera er na net iets meer dan 10 minuten mee op.

Geen opmerkingen: