donderdag, september 10, 2015

Techniek deel 2

Als loper heb je geen idee hoe je beweegt en wat je moet met aanwijzingen als "heupen naar voren!", "denk aan je arm inzet!", "til je voeten op!". Ik heb verhalen gehoord over trainers die heel treffend de loopstijl van iemand kunnen imiteren en op basis daarvan verbeteringen kunnen voorstellen. Maar hat gaat  pas leven als je jezelf een keer kunt zien. Bij een van de trainingen die ik in de afgelopen weken heb gegeven, heb ik ook een digitaal fototoestel ingezet als camera om onze loopstijl eens rustig te kunnen bekijken. We liepen die training 3 x 5 x 200 meter en ik heb daavan de eerste serie gefilmd. Het bleek dat de film-optie op de camera niet geweldig goed omgaat met objecten die (snel) horizontaal door het beeld bewegen. De lopers lijken een soort vage flits van rechts naar links. Volgende keer moet ik de camera wat verder van de baan zetten. Maar met Quicktime kun je een clipje beeld voor beeld bekijken en dat levert toch wel een interessant resultaat.

Van iedereen heb ik een still van gemaakt van het  moment van afzet en het moment van landing. Vervolgens heb ik al die plaatjes voor de 12 deelnemers achter elkaar gezet:


Ik ben de derde van links. Bij de afzet en de landing is mijn andere voet veel hoger dan van de overige lopers en ik zou nog wat minder door mijn heup willen zakken bij de landing. Hebben jullie nog opmerkingen?

Ter vergelijking hier ook nog een plaatje van twee regionale toppers:

Ik denk dat ik met mijn stijl beter presteer op de kortere afstanden, Dat blijkt over het algemeen ook. Komende zaterdag maar eens testen, want dan wil ik meedoen met de 3000 meter bij de laatste wedstrijd van het Gooi & Eemlandcircuit. Twee weken later doen we weer met een team mee met de Utrechtse Heuvelrug Estafette.

Geen opmerkingen: