vrijdag, mei 22, 2015

Dat lastige tweede deel bij Overvecht

Het tweede parcours van de zomeravondcup vanaf de atletiekbaan Overvecht ligt me minder goed dan het eerste. Meestal speelt daarbij de gemiddeld hogere temperatuur in mei en juni een rol. Al vaker is het me overkomen dat ik rond vijf kilometer een een dipje krijg, waardoor er een (te) groot verschil zit tussen de eerste en tweede helft. Gister paste in dat rijtje ondanks dat de temperatuur nu prima was. Er stond wel een flinke wind. De belangrijkste oorzaak was dat ik een beetje overmoedig was en na een snelle start besloot om mee te gaan met Jos. Het tempo lag daardoor rond mijn PR, of zelfs iets er boven tegen de wind langs de Vecht. Kilometertijden tussen 3:45 en 3:58.

Daarna moest ik Jos laten gaan en ging het tempo naar beneden. Ik had een flinke marge om weer toch onder de 40 minuten te kunnen finishen, want halverwege kwam ik door rond 19:35, maar die verdween uiteindelijk in rap tempo omdat de kilometertijden opliepen tot 4:10. Ondanks een versnelling in de laatste kilometer eindigde ik nu net boven 40 minuten: 40:04. Het is wel mijn tweede tijd ooit en op dit parcours was ik nooit sneller, maar het verval in de tweede helft vond en vind ik eigenlijk te groot. Positief is wel dat ik tijdens de wedstrijd geen last had van mijn achillespees en ook de dag erna bleef pijnvrij.


Natuurlijk waren ook weer veel andere deelnemers van Pijnenburg. De resultaten waren wisselend. Jan moest helaas uitstappen. Titus en Martin konden niet in de buurt van hun PR komen. Jeroen klaagde over een zware wedstrijd. Jos liep makkelijk naar net onder 39 minuten. Berend was de afgelopen jaren niet meer zo snel geweest en Theo liep weer onder 41. Bart was weer de snelst van ons allemaal, Maarten dook een paar seconden onder zijn al snelle PR en Bas liep meer dan een minuut van zijn PR af. Nog even en ook hij duikt onder de 40 minuten.

Geen opmerkingen: