maandag, september 22, 2014

Moeizaam, maar wel weer een PR.

De ene keer is de voorbereiding voor een wedstrijd beter dan de andere keer. Op diverse punten had het beter gekund voorafgaand aan de Halve van Hoogland 2014. Ik had na de vakantie niet al te veel lange duurlopen gedaan, welgeteld één van meer dan 16 kilometer. De dag voor de start was ik nog druk geweest met allerlei klusjes en 's avonds had ik het laat gemaakt en een paar wijntjes gedronken. Bovendien was mijn nachtrust niet helemaal ongebroken. Al met al niet ideaal en dan stond er ook nog eens een flinke wind, maar daar had ik geen invloed op.

Afgezien van de wind was het verder wel lekker loopweer, de temperatuur was in vergelijking met vorige week een paar graden gezakt en de kans op regen was klein. Ik kon dus lekker op de fiets en toen er toch nog een klein buitje viel, zat ik net in de tent om mezelf om te kleden. Op het startterrein trof ik al Titus en Daan. Ook oud-voetbalteam genoot Herman was als lid van de organisatie aanwezig, Het inlopen ging traditioneel moeizaam, maar tegen de tijd dat ik terug was op het feestterrein was ik in ieder geval lekker warm. Snel mijn jack in mijn tas en die even snel bij de garderobe afleveren. Dat was het plan, maar de afhandeling daarvan duurde zo lang dat ik direct in het startvak moest gaan staan om niet veel te ver naar achteren te staan.

Ik wist dat de eerste fietspaden niet al te breed zijn, maar ik stond blijkbaar iets beter dan vorig jaar en had niet al te veel last van opstoppingen. Al snel zat ik op het geplande tempo van 4:18 per km. Ik hoopte dat er ergens een groepje zou ontstaan waarin ik het eerste stuk met tegenwind (kilometer 3 naar kilometer 4) kon overbruggen. Maar de groepjes waar ik bij aansloot liepen een stukje langzamer dan ik en de individuele lopers die mij inhaalden liepen net iets te hard. Eén van die snellere lopers (met een geel shirt) leek voor mij weer iets stil te vallen en even later sloot ik bij hem aan. Hij keek erg veel op zijn horloge. Blijkbaar had hij zich een een doel gesteld qua tempo en/of hartslag, maar in mijn beleving fluctueerde zijn snelheid nog al en zo kwam het dat ik de kop weer overnam en hij achter mij liep precies in dat stuk met wind tegen. Bij het tunneltje onder de N199 had ik een klein gaatje en haalde ik ook een dame in. Maar ik merkte ook dat mijn tempo wat aan de hoge kant begon te worden en mijn hartslag liep op van 80% naar zo'n 85%. De eerlijkheid gebiedt om te zeggen dat ook mijn tempo niet lekker constant was. De kilonetertijden schommelde tussen 4:11 en 4:23.

Ergens rond 5 kilometer sloot de loper met het gele shirt weer bij mij aan. Met hem in mijn kielzog probeerde ik zo constant en ontspannen mogelijk door te lopen. Vanaf 7,5 kilometer volgden ongeveer 4 kilometers met veel tegenwind vooral de open stukken door de weilanden waren erg zwaar. Heel langzaam liepen we naar nog een paar verspreide andere lopers, maar de weg voor me was vooral leeg en ik mocht al het kopwerk doen. Omdat ik probeerde het tempo constant te houden begon mijn hartslag wel op te lopen naar 90% en soms daarboven. De kilometers vlogen echter voorbij, dus ook voor mijn gevoel zat het tempo er nog goed in. Het 10 km punt bereikte ik na 43:36. Een tijd onder anderhalf uur leek niet meer haalbaar, maar met een klein verval zou een PR nog wel moeten kunnen, dan moest ik in staat zijn om de kilometertijden onder 4:30 te houden.

Op het punt dat we de wind achter kregen nam de loper in het gele shirt de kop over. Ik kon hem een kilometer volgen, maar moest er toen af, vanaf 14 kilometer lukte het ondanks wind achter niet meer om mijn tempo onder 4:20 te krijgen, maar nog wel sneller dan 4:30 en de kilometerpaaltjes kwamen nog steeds geruststellend snel voorbij. Ik zat nog steeds op PR schema, maar moest er voor blijven strijden. In de laatste 500 meter wist nog weer iets te versnellen en ik kwam net binnen de 1:33 over de streep. Daarmee haalde ik zon 30 seconden af van mijn PR.

Dat de laatste meters niet makkelijk waren kun je zien op deze foto van Jan Willem.

Mijn eindtijd was 1:32:55. Vooraf had ik gehoopt dichterbij 1:30 te komen, dus een beetje gemende gevoelens had ik wel na afloop, maar het is een PR en met een iets betere voorbereiding moet er meer inzitten. Titus, Daan, Bart en Selina liepen overigens naar hele mooie tijden: 1:29:00, 1:28:15, 1:24:07 en 1:26:54.


Geen opmerkingen: