vrijdag, juni 06, 2014

Laatste wedstrijd Amersfoortse baancompetitie

Voor de tweede keer lukte het me om bij de Amersfoortse baancompetitie minstens 4 wedstrijden te lopen en zo officieel in de uitslag te komen. Omdat ik de 1500 meter had gemist moest ik dus deze week wel de 800 meter lopen. Dat is een heel ongewone afstand maar wel een heel leuk evenement. Door het grote aantal korte series zijn er veel starts. Bij de start staand heb je een goed overzicht over de doorkomsttijden en kun je dus proberen in te schatten wat voor tijden er gelopen gaan worden. Het zou pas mijn tweede 800 meter ooit worden. Gezein de resultaten de laatste tijd, rekende ik wel een beetje op een verbetering van mijn PR (2:28) aan de andere kant betekende dat wel dat ik heel hard zou moeten lopen. Een week eerder liepen we 15 200 metertjes op de training en daarvan ging de laatste in 35 seconden. Dat was dan wel de laatste van 15, maar ik moest er diep voor gaan. Voor 2:20 zou ik 4 x 35 moeten lopen, dat leek me niet haalbaar.

In eerdere series hadden Gerrie, John, Dirk, Petra en Bas gelopen en vooral Bas had indruk gemaakt met 2:27. In de series daarna bleek de 2:30 grens steeds door maar een beperkt aantal lopers doorbroken te kunnen worden. Ik mijn serie zou ook Marcel starten. Op basis van de 3000 meter tijden van de andere lopers verwachte ik dat ik de snelste zou zijn. Van de starter moest ik aan de buitenkant starten. Ik was wel zo snel weg dat ik voorin het veld naar de binnenkant van de bocht kon op de tweede plek, maar eigenlijk al direct vanaf de start had ik het idee dat het voor mij net te hard ging. Ik schoof wel mee toen Luc de kop over nam, maar durfde niet over te nemen om nog harder te gaan. Zo bleef het veld in de eerste 200 meter bij elkaar.



Bij de doorkomst van het eerste rondje zag ik 1:13 op de klok. Tot nu toe had vrijwel iedere loper een langzamere tweede ronde gelopen. Ik vreesde dat ik niet onder de tijd van Bas zou komen en mijn PR leek ook lastig. Pas op 600 meter durfde ik de kop over te nemen.



Heel even hoorde ik Luc nog achter en ik hield er rekening mee dat het een spannende sprint zou worden. Maar ik kon nog verder versnellen en kwam als eerst over de streep in 2:25. Dat betekende dat ik een negatieve split gelopen had en het was de 35e plaats


In de uitslag van de competitie eindig ik hiermee als 31e.

Geen opmerkingen: