woensdag, april 16, 2014

Elke week een wedstrijd

Eigenlijk wilde ik als titel "Elke week een PR" zetten, maar dat vond ik wat te gortig. Het is wel een feit dat ik in deze periode van het jaar veel wedstrijden loop en aangezien het lijkt of er wat dingen op hun plaats vallen. loop ik ook mooie tijden. Maar zo mooi als gister had ik toch echt niet verwacht. Gisteravond was de eerste wedstrijd van de Zomeravondcup in Utrecht in 2014. Het parcours bij Maarschalkerweerd was in vergelijking met twee jaar geleden een beetje aangepast, er stond een flinke wind en de het was niet al te warm, maar mooie omstandigheden voor een snelle wedstrijd. Gezien mijn vorm durfde ik wel een aanval op mijn PR te doen. Ik zou proberen 4:10 per kilometer als bovengrens aan te houden, dan moest onder 41:30 wel kunnen.

De Zomeravondcup is populair bij de masters van AV Pijnenburg en zo trof ik voor de start (in alfabetische volgorde): Aaldrik, Adry, Bas, Dick, Edgar, Esther, John, Jos, Lotje, Marcel, Martin, Sjaak en Theo. Allemaal met hun eigen plannen. Martin en Theo zouden wel in mijn buurt finishen. Van Aaldrik wist ik niet wat ik kon verwachten en Bas zou proberen om mij een tijdje te volgen. Samen met Marcel liep ik een stukje in en na nog een paar rondjes op de baan, sloot ik vlak voor het startschot aan in de groep lopers bij de start. Deze keer was ik niet afgekoeld. het was even dringen want we liepen bijna twee rondjes op de baan. eerst in de banen 5, 6, en 7 en daarna in baan 7 en 8. Op de baan gaat het altijd hard, ik zag vanuit mijn ooghoek tempo's van rond 3:50. Het was dus niet zo gek dat de eerste kilometer in 3:51 ging. Wel veel harder dan 4:10, dus ik liet tempo een beetje zakken. Bas liep vlak achter me en Martin kwam langzaam voorbij en liep een beetje weg. Jos, Theo en Aaldrik liepen ergens voor me.

We kwamen op bekend terrein, langs het Oude Tolhuys en onder de snelweg door. Ik liep in wisselende groepjes, soms liepen er een paar weg, dan haalde ik deze of anderen weer in en omgekeerd. De kilometertijden bleven rond 4:00. Ik vond het eng hard. De voorgaande keren moest ik zo'n snelle start in het tweede deel dubbel terugbetalen. Maar dan begon het verval al na zo'n 3 kilometer. Deze keer kon ik blijven doorlopen. Ik trok een tijdje op met een dame in een paars shirt. Op het stuk met de wind mee probeerden we bij een groepje te komen met Aaldrik en Martin, zodat we daar tegen de wind in profijt van hadden. Op het moment dat we bij Aaldrik kwamen, was het groepje helaas uit elkaar gevallen. We liepen Aaldrik voorbij, op weg naar de volgende afvallers uit dat groepje. Daarbij hoorde ook Theo, die last had van kramp of steek. Helaas moestik lossen bij de dame met paars shirt. De afstand naar Martin bleef ongeveer gelijk. Zo rond de 7e kilometer had ik een dipje en liep het tempo terug naar 4:07. Ik zat nog steeds ruim onder het schema van een PR. Aaldrik kwam weer voorbij en ik kon even aanhaken. In een scherpe bocht verloor ik het contact en moest hem laten gaan. Dit was wel genoeg om weer op tempo te komen, ik liep weer rond 4:00, deze keer kop over kop met een dame in een rood shirt, die ik had bijgehaald. Met nog 1500 meter te gaan zag ik dat het gaatje met Martin wat begin te slinken. Ik kon de finish ruiken en versnelde automatisch iets. Met nog een kilometer te gaan besloot ik te proberen om Martin in te halen. Toen we de baan opliepen was het gat nog zo'n 25 meter. Op 150 meter van de finish haalde ik hem in en trok hard door richting de finish. Adry die al gefinisht was riep dat ik op 40 minuten zat. Op de klok bij de finish zag ik inderdaad 40:... staan. Zelf drukt ik af op 40:10 Dat is een verbetering van mijn PR met ongeveer 1:20. Officieel blijkt het zelfs 40:05 te zijn. Die 5 seconden kunnen er ook nog wel een keer af.

Misschien toch elke week een PR?

Geen opmerkingen: