vrijdag, augustus 24, 2012

Gildeloop 2012

De eerste wedstrijd van het seizoen zit er al weer op. Traditioneel is dat voor mij de Gildeloop in Soest, een thuiswedstrijd. Het begon niet helemaal goed. Ik miste de trein en was daardoor een half uur later thuis dan geplanned. Ik zou helpen bij het opbouwen van de tijdregistratie. Snel m'n spullen pakken en op de fiets naar de start. Gelukkig ging dat allemaal wel vlot, met dank aan de voorbereidingen van Evert.
Ik had nog tijd genoeg om een stukje in te lopen. Daar ontdekte ik dat we langs de eemweg flink de wind tegen zouden hebben. Als het even zou lukken, moest ik proberen om daar in een groepje te lopen. Bij de start trof ik natuurlijk weer vele bekenden. Petra, Stef, Peter, Edgar, Erik, Jos, Theo, Sjaak, Esther, Ilse, Kees, Selina, Jan, Rien, ... Berend zou foto's maken. Langs het parcours stond ook John te fotgraferen.

Ik startte samen met Peter. Mijn plan was om een vlakke race te lopen op ongeveer 4:20 per kilometer, maar de eerste kilometer ging natuurlijk weer te hard (4:09). Ik liep naast Peter en constateerde tot mijn schrik dat we aan kop van een groepje liepen terwijl de bocht naar de eemweg naderde. Wij waren "het haasje" en mochten op kop tegen de wind in. Dat viel niet mee. Sjaak liep keurig achter ons uit de wind. Dat stuk tegen de wind kostte me teveel. Ik probeerde nog even achter Peter te lopen in plaats van ernaast, maar moest het langzaam laten gaan. Er bleef een klein groepje met o.a. Sjaak over.

Op het Kerkepad was er nog een verrassing. Eerder op de dag had @helwigj per twitter gevraagd om verzoeknummers en op mijn verzoek draaide daar precies getimed met mijn doorkomst Mr Blue Sky van ELO "Running down the avenue".

Ondanks dat volgens mij mijn tempo redelijk vlak bleef (4:14, 4:11, 4:07), moest ik na de eerste doorkomst Sjaak laten gaan, maar de verschillen werden niet echt groot. Ik zag Peter nog steeds voor me en ook Kees die samen met Selina een hele snelle start had. Helaas moest ik ook de tweede keer tegen de wind in alleen het werk doen.
(foto van John)
De snelheid liep nu wel een stukje terug (tussen 4:17 en 4:20). Maar de verschillen werden niet veel groter. Bij de laatste keer tegen de wind in probeerde ik nog een keer te versnellen om te proberen bij Kees te komen. Maar helaas vond hij daar weer een haas die hem tegen de wind in naar en voorbij Sjaak hielp terwijl ik het weer alleen moest doen. Ik wist wel de mensen achter me te lossen. De laatste kilometer was nog snel (4:00 ongeveer) en er stond een mooie 42:17 op mijn Garmin. De officiĆ«le uitslagen zijn er nog niet. Zo snel was ik nog niet eerder op de Gildeloop. Het was sneller dan vooraf gedacht, niet zo mooi vlak als gehoopt, maar het verval was binnen de perken gebleven. Ik krijg vertrouwen in mijn inhoud, dus ik durf het nu wel aan om me in te schrijven voor de halve van Hoogland.

Geen opmerkingen: