woensdag, mei 30, 2012

Amersfoortse baancompetitie 800 meter

Voor het eerst van mijn leven stond ik gister aan de start van een 800 meter. Ik vond het een stuk minder spannend dan de 1500 meter van twee weken geleden. Het is maar 2 rondjes en mijn opgegeven tijd van 2:40 moest haalbaar zijn, want tijdens de 1500 meter liep ik ook al rondjes van 1:20. Voor het inlopen koos ik deze keer een rondje door het bos, ruim 2 kilometer. Bij het inlopen had ik geen last van mijn achillespees, helaas begon ik 'm bij het rekken en strekken en de loopoefeningen wel wat te voelen.

Zo'n 800 meter is ook leuk om te zien. De series zijn kort en aan de hand van de doorkomsttijden bij de eerste ronde kun je al aardig inschatten waar mensen op uit komen. In de eerste serie liepen Gerrie (3:10) en Lotje (3:21). In de tweede serie dook Petra knap net onder de 3 minuten en in de derde serie ging Dirk onder de 2:50. In de vierde serie stond ik met Sjaak en Martin (toegevoegd uit de tweede serie) aan de start. We hadden al tijden onder de 2:30 gezien in voorgaande series en volgens berekeningen zouden Martin en ik daar ook in de buurt moeten kunnen komen. Het was mijn eerste 800 meter, dus ik had geen idee hoe dat in te delen, maar begreep dat inhouden eigenlijk niet aan de orde is. In deze serie stond ook weer Mira aan de start. Uit ervaring wist ik dat ik zij iets harder start, maar dat ik haar over het algemeen uiteindelijk net voorblijf. Direct na de start koos ik dan ook het groepje waarin zij ook liep.

Voor mijn gevoel ging het hard, maar ach het is maar 800 meter. De eerste 200 ging in ongeveer 35 sec en het eerste rondje in ca 1:12. Bij het ingaan van de volgende bocht haalde Mira twee juniores in, die een beetje stil begonnen te vallen. Ik besloot om in de bocht ook in te halen, ondanks de extra meters.
In mijn rug hoorde ik nog steeds Martin. Ik had nu meer snelheid dan Mira en haalde haar op het rechte stuk ook in, nog steeds met Martin in mijn spoor. Ik besloot het niet makkelijk voor hem te maken. In de laatste bocht versnelde ik wat en op het laatste rechte eind ging het gas er op. Martin moest lossen en ik kwam net onder 2:30 over de streep. (officieel 2:28). Martin zat er één seconde achter. Sjaak had in het begin een gaatje moeten laten, maar kwam toch onder de 2:40.

Na afloop had ik een knallende hoofdpijn, mij niet geheel onbekend na zo'n sprintje. Ik deed het even rustig aan en zag in de zesde serie Erik naar 2:26 lopen. In de zevende serie liep Bart 2:12.

Uiterst tevreden liep ik nog een paar rondjes uit. Thuis haalde ik maar weer een icepack te voorschijn voor mijn achillespees. De komende week sla ik de trainingen over en doe ik alleen de zomeravondcup (6 juni) en de Stoomtramloop (10 juni).

Geen opmerkingen: