zondag, januari 01, 2012

Sylvestercross

2012 ligt voor me vol met nieuwe kansen en uitdagingen en 2011 heb ik afgesloten, maar niet zonder de traditionele deelname aan de Sylvestercross. Net als vorig jaar stond ik na het bakken van de oliebollen aan de start van de recreatieloop, samen met Derk, Kees en collega Leon. Zie onderstaande foto in het midden.
Net als vorige jaren was een snelle tijd niet de ambitie. Ik zou met de langzaamste loper meelopen. Derk en Kees gingen voor twee rondes en Leon zou er drie lopen. Deze keer waren we ruim op tijd voor een warming-up en we stonden tijdig bij de start dus mooi vooraan. Omdat het niet koud was, was het geen probleem dat we daar nog 20 minuten moesten wachten.

Na de start schoot Kees weg en toen ik aansloot bij Derk, kwam Leon ook voorbij. Derk had even moeite met het vinden van het juiste tempo in het mulle zand met de drukte van alle inhalers, maar de eerste kilometer ging al in een keurige 5:14. Dat was ook direct de langzaamste. De rest zat tussen 5:00 en 5:10. We haalden dus ook diverse lopers in die ons eerst voorbij gegaan waren. In de laatste paar honderd meter wist Derk nog flink te versnellen, maar Kees of Leon hebben we niet meer gezien. Daarna mocht ik nog een rondje alleen verder en ik kon het niet laten om te proberen om Leon nog te achterhalen. Vorig jaar liep hij voor het eerst net onder de 45 minuten, dus zover kon hij toch niet voorliggen?

Mijn snelheid ging naar net onder de 4:20, maar Leon kwam niet in beeld. Met nog ongeveer een kilometer te gaan kreeg ik een dipje en zakte mijn tempo iets. Ik kon een versnelling van iemand die ik net had ingehaald niet volgen. In de laatste meters kwam ik er wel weer door en ik finishte net boven de 41 minuten, had ik Leon dan toch gemist? Maar net over de finish kwam ik hem tegen. Hij bleek 15 seconden voor mij gefinisht te zijn. Een mooie verbetering van zijn PR!

In de uitslagen (9km en 6km) zijn ook de (bruto) tussentijden geregistreerd:
naam 1e ronde 2e ronde finish
Leon 14:00 27:24 40:59
Richard 15:34 29:08 41:14
Kees 14:38 28:21
Derk 15:35 29:21

Blijkbaar was het gat van de eerste ronde voldoende.

1 opmerking:

Bjorn Paree zei

Sylvestercross , het blijft een geweldige manier om het jaar af te sluiten.