dinsdag, mei 10, 2011

Waar is het eind?

Nog geen drie uur geleden was de start van alweer de tweede zomeravondcup. Vandaag zou collega Leon ook deelnemen en er was een grote delegatie van AV Pijnenburg aanwezig (Jos, Bart, Dick, Gerrie, Martin, Stef, Adrie, Berend, Erik, Jefta, Harrie en Edgar die helaas na het inlopen afhaakte). Verder kwam ik bij het inlopen Snelle Rijk tegen en ontwaarde ik ook Hardlopert weer.

Hoewel iets minder, maar toch nog steeds vrij warm, merkte ik bij het inlopen, maar ik wilde toch weer een poging doen om onder de 42 minuten te komen. Leon zou proberen tussen 47 en 50 uit te komen door nu iets minder behoudend te starten. Voor mij gold zoals altijd, vooral niet te snel starten. Adrie dacht rond 42 uit te komen met mogelijk een snelle start en daarna wat verval. Ik overwoog even om met hem mee te gaan, maar normaliter is hij te snel voor me, dus dat leek mee geen goed plan. Het werd wel weer een snelle start, maar al in de eerste kilometer ging ik op zoek naar een lekker tempo en liet diverse groepjes langs komen. Adrie liep iets voor me en langzaam iets weg. In de tweede kilometer kwam Theo ook voorbij en die liet ik ook rustig verder lopen. Het ging hard genoeg, want net als de vorige keer waren deze twee kilometers net onder de 4 minuten en de derde net daarboven.

Tussen 3 en 4 kwam Stef voorbij en nu vond ik het tijd om daarbij aan te haken. Dat ging prima, want waar ik de vorige keer wat verval had, gingen kilometer 4 en 5 nu rond 4.05. Ik bouwde wat buffer op ten opzichte van de vorige keer. Bij de drankpost raakte ik Stef kwijt, hij moest weer bij me lossen en ik liep naar iemand toe die leek op Erik, maar hij was het niet. Bij het 5 kilometerpunt vroeg hij naar de tussentijd, dat was ongeveer 20.15. Met deze loper liep ik weer ruim een kilometer kop-over-kop.

Edgar reikte me nog een bidon aan en even verderop stond Runningcobbler foto's te maken met zijn telefoontoestel. Terwijl ik probeer zo fris mogelijk te poseren, passeerde er precies op het verkeerde moment een fietser - foto mislukt. Nu liep het tempo wel wat terug: tussen 4.10 en 4.15 en de moeilijke kilometer tussen 7 en 8 met tegenwind ging in 4.23. Echt instorten kon ik nu niet gebruiken. Ik lag op koers voor een goede tijd en die wilde ik lopen. De laatste twee kilometers gingen weer onder de 4.10 en daar werd ik blij van. Dat werd vastgelegd door RunningCobbler.

In de sprint versloeg ik de Erik look-a-like en ik drukte af op 41.32. Een minuut verschil tussen de eerste en de tweede helft is voor mijn doen goed en het is een ruime verbetering van mijn PR.

Na de sanitaire stop na de finish dacht ik op Leon te wachten, maar tot mijn verrassing was hij al binnen in een tijd rond de 46 minuten, voorwaar een prima prestaties.

Update: officiƫle uitslag 41:33 en 47:27 voor Leon.

Geen opmerkingen: