zondag, januari 13, 2008

Egmond

Van te voren wist ik dat een echte snelle tijd op dit parcours niet mogelijk was. Het staat bekent als een zware loop. Het grootste obstakel was misschien uiteindelijk wel de drukte. Je loopt eerst een rondje van ca 3 km door het dorp. Er viel nauwelijks in te halen. Het was steeds in de remmen en kleine gaatjes zoeken. Het strand was een ander verhaal. Het was laag water, dus een heel breed strand en een groot deel was goed beloopbaar, want nat en stevig. Er stond wel een stevige tegenwind, maar dat vond ik niet erg. Halverwege kon ik aanpikken bij iemand die me inhaalde en er ontstond een treintje van een stuk of vier die kop over kop een tijd lang tegen de wind in alles voorbij stoof. Dat ging lekker, maar ik vreesde wel dat het iets te hard was. Halverwege zat ik net boven de 49 minuten en had ik de laatste 8 kilometer onder de 37 minuten gelopen. Terug door de duinen was een heel ander verhaal. Direct na de strandopgang stonden we bijna stil. Het was maar een smal paadje door de duinen en om niet helemaal stil te vallen dook ik regelmatig door de bosjes. Dat was een kilometer van 5.30! Daarna kwamen we op een klinkerweggetje, met nog steeds heel veel lopers, maar nu kon ik af en toe de berm in. Het was op en neer (duinen!) en de wind in de rug betekende vooral dat ik het nue wel warm begon te krijgen. De kilometertijden liepen op van 4.38 naar 4.47, 4.46, 4.50 en daarna 5.03 en 5.04. De laatste 3 waren 4.56, 5.08 en 5.08 (1100 meter). Vanaf 17 kilometer voelde ik een blaar onder mijn linkervoet opkomen en ik was dus blij dat de finish in zicht kwam.

Afgezien van de blaar ben ik verder heel gebleven. Ik ben ook niet erg stijf, het zal vast wel wat spierpijn opleveren, maar volgens mij valt dat wel mee. Mijn conclusie is wel dat ik nog ervaring voor de halve marathon mis. Het gaat me minder makkelijk af dan een 10 kilometer.


Startnummer 8436
Naam: Richard Voorintholt
Afstand: Halve marathon recreatie
Categorie: Mrecr
Totaal plaats: 681 / 6167
Categorie plaats: 660
Snelheid: 12,556 km/uur
10,5 kilometer: 49:17
Netto tijd: 1:40:49

1 opmerking:

Anoniem zei

Mooie tijd voor een erg zwaar parcour!

Vergelijk maar eens met de tijden van de veel lichtere bosmarathon!

Peter