maandag, september 10, 2007

Te hard!

OK, ik geef het toe: afgelopen zaterdag liep ik te hard op de training.

In onze trainingsvormen maken we gebruik van de tempo's intensief en extensief. In een tabel kun je nazoeken, welke tijd je ongeveer geacht wordt om te lopen bij deze inspanningsniveau's uitgaande van je niveau. Voor het gemak is het niveau uitgedrukt in een tijd op de 10 kilometer tijd. Intensief komt ongeveer overeen met 90% van het wedstrijdtempo, extensief met 77,5%. In het tabelletje hieronder zie je mijn "streeftijden" uitgaande van 42.30 op de 10 kilometer. Reuze handig, maar je moet het wel uit je hoofd leren. Ik ken mijn tijden niet uit mijn hoofd, maar weet wel dat de 400 meter extensief ongeveer 1:40 zou moeten zijn.

Afgelopen zaterdag stond er 4 keer 1500 meter extensief op het porgramma. Snel rekenend dacht ik dat tussen 6.30 en 7.00 dan een mooie tijd zou zijn (4 x 1:40 = 6:40). Het eerste rondje ging in 6:54 en de tweede en de derde rond de 6:30. Omdat het wel lekker ging besloot ik de laatste nog een beetje te versnellen. Dat was dus niet volgens de instructies. Onderweg moest ik mijn veter nog strikken en toch liep ik 6:12.

Uiteraard kreeg ik commentaar dat ik te hard had gelopen. Van die laatste ronde wist ik dat, maar van de overige dacht ik dat ik vrij goed zat. Maar vandaag controleerde ik het tabelletje en ik bleek structureel te hard gelopen te hebben. Volgens het tabelletje had ik op 7:08 moeten uitkomen. Ik zal toch maar proberen de richttijden uit mijn hoofd te leren.

Geen opmerkingen: