woensdag, mei 30, 2007

In een vlakke race naar een PR op de 5 kilometer

Zojuist ben ik thuis gekomen van de baanwedstrijd van AV Pijnenburg. Bij deze wedstrijd over 5 kilometer gaat het tussen de lokale verenigingen AV Pijnenburg, BAV en de Schieter. Vorig kjaar liep ik daar in een vlakke racen aar 20.45, vandaag wilde ik daar onder komen. Om het wat lastiger te maken, deed ik om 18.00 uur eerst nog mee met een vriendschappelijke potje voetbal tegen het team van mijn jongste zoon. Mijn vrouw verwachtte daarom niet dat ik onder de 20.45 zou kunnen komen.




Van vorig jaar wist ik dat dit bij uitstek een race was om vlak te lopen. Enigszins neurotisch klok ik alle 200 meters zodat ik precies kan zien of ik het tempo vlak kan houden. Met mijn ambitie moest ik proberen deze in de buurt van de 48 seconden te houden. Deze keer startte ik in de wedstrijdgroep samen met alle recreatieve toppers van AV Pijnenburg. Van onze D-groep waren Peter, Titus, Erik en Fokko van de partij, van de C-groep deden in ieder geval Bart, Jos, Christiaan, Dirk en Jan mee. Ik zat direct in een goed tempo, hoefde maar even op de rem te trappen en kan daarna weer de 200 meter tijden vlak houden, zo rond de 49 seconden.
Bart en Jos waren sneller gestart en liepen langzaam uit. Christiaan bleef in mijn kielzog. Ik wist het tempo vlak te houden. Vanaf drie ronden voor het einde werd het iets moeilijker, maar Christiaan leek ook een beetje achter te raken. Bij het ingaan van de laatste ronde kreeg in in de gaten dat Peter nog een versnelling had. Hij kwam in de één na laatste bocht voorbij. Op het rechte stuk kwam ik toch weer iets dichter bij en bij het ingaan van de laatste 100 meter zat ik weer vlakbij en had ik hoop op een mooie eindsprint. Maar we werden beide verrast door een eindsprint van Christiaan. Hij klopte Peter op de streep. Mijn snelste 200 meter (44 seconden) mocht niet baten. Toch was ik heel tevreden. Weer mooi vlak gelopen en de eindtijd van 20.18 is ruim onder de tijd van vorig jaar.


Geen opmerkingen: